magazyn Świat Nei Jia
NR 33 (GRUDZIEŃ 2003)

Taijiquan

TAJEMNICA PIĘCIU ELEMENTÓW
Li I-yu

zebrane przez Lee N. Scheele

Materiał udostępniony przez Warszawską Szkołę Tai Chi - "YMAA Warszawa"

Spokój

Hsin (serce-i-umysł) powinien być spokojny. Jeśli hsin nie jest spokojny, skoncentrowanie się nie jest możliwe i, kiedy ramię jest podniesione, niezależnie czy w przód czy w tył, w lewo czy w prawo, wcale nie posiada ono określonego kierunku. Więc, jest koniecznym utrzymywanie spokojnego umysłu. Cały umysł musi również doświadczać ruchów przeciwnika i przewidywać je. Zgodnie z tym, ruch wygina się, a następnie prostuje, zachowując kontakt i nie oporując. Nie rozwijaj i nie wycofuj sam z siebie. Jeśli mój przeciwnik ma li (zewnętrzną siłę), ja również mam li, lecz moja li poprzedza, dokładnie przewidując, jego. Jeśli przeciwnik nie ma li, ja również jestem pozbawiany li, lecz moja i (umysł-intencja) ciągle poprzedza. Jest koniecznym aby wciąż pozostawać uważnym; umysł powinien podążać do każdej części ciała, która zostaje dotknięta. Musisz odkryć informacje poprzez nie-dyskryminowanie i nie-opór. Kieruj się tą metodą, a w ciągu roku lub półrocza instynktownie odnajdziesz ją w swoim ciele. Wszystko to oznacza że używasz i, a nie chin (pierwotna siła). Po długiej praktyce, przeciwnik będzie kontrolowany przeze mnie, a ja nie będę kontrolowany przez niego.

Sprawność

Jeśli ciało pozostaje nieskoordynowane, nie może być swobodne podczas atakowania lub wycofywania się; więc, musi być ono sprawne. Kiedy podnosisz ramię, nie możesz sprawiać wrażenia nieskoordynowanego. W momencie gdy siła mojego przeciwnika dotyka mojej skóry i włosów, mój umysł już penetruje jego kości. Gdy ramiona trzymane są w górze, zjednoczona chi krąży bez przeszkód. Gdy lewa strona jest ciężka, zaraz opróżnia się; prawa strona już przeciwdziała. Gdy prawa strona jest ciężka, opróżnia się; lewa już przeciwdziała. Chi jest jak koło i całe ciało musi koordynować się w zmienności. Jeśli jakiekolwiek miejsce nie jest skoordynowane, ciało staje się słabe i zaburzone. Defektu należy szukać w talii i nogach. Na początek, umysł używany jest by kierować ciałem. Podążaj za przeciwnikiem, a nie za własnymi zamysłami. Z czasem, twoje ciało będzie w stanie podążać za umysłem, a ty będziesz mógł kontrolować samego siebie jednocześnie podążając za przeciwnikiem. Gdy tylko podążasz za swoim zamysłem, jesteś nie skoordynowany; lecz gdy podążasz za przeciwnikiem, twoje ręce mogą rozpoznać i prawidłowo zważyć ilość jego siły oraz bezbłędnie zmierzyć dystans. Atakowanie i wycofywanie się, wszędzie koordynacja jest doskonała. Po długich studiach twoja technika stanie się precyzyjna.

Oddech

Oddychaj by zebrać chi. Gdy chi jest rozproszona, nie jest przechowywana i jest łatwa do rozbicia. Pozwól chi spenetrować kręgosłup, a wdech i wydech niech gładko i swobodnie krąży w całym ciele. Wdech zamyka i zbiera, wydech otwiera i wyzwala. Ponieważ wdech może naturalnie wznieść się - i również wykorzenić przeciwnika-, to wydech może naturalnie opaść - i również wyładować w niego energię (fa-chin)-. Dzieje się tak z powodu faktu, że to i, a nie li, mobilizuje chi.

Wewnętrzna siła

Całkowita Chin. Chin całego ciała, poprzez praktykę staje się jednością. Rozróżniaj jasno pomiędzy substancjalnym i niesubstancjalnym. Do fa-chin koniecznym jest mieć korzeń. Chin bierze początek ze stopy, jest kierowana w talii, wyzwalana w kręgosłupie i plecach i manifestowana w palcach. Trzeba całkowicie unieść shen (ducha witalności) w momencie, w którym chin przeciwnika ma się zamanifestować, lecz jeszcze nie została wyzwolona. Wtedy, moja chin już spotkała jego, nie późno, nie wcześnie. To jest jak używanie skóry (rozpałki) do rozpalania ognia, lub jak fontanna wytryskująca wprzód. Nie ma nawet najmniejszego zakłócenia podczas podążania naprzód oraz wycofywania się. W krzywiźnie szukaj prostości, przechowuj, i wtedy wyzwól; wtedy jesteś w stanie podążać za swoimi rękami i osiągnąć piękny rezultat. Nazywa się to "pożyczaniem siły by zadać cios przeciwnikowi" lub "używaniem czterech uncji by zneutralizować tysiąc funtów".

Duch

Shen skoncentrowany. Jeśli posiądziesz cztery powyższe, możesz powrócić by skoncentrować ducha: gdy duch jest skoncentrowany, to pozostaje ciągły i niezakłócony, a praktyka chi powraca do shen (ducha witalności). Manifestacja chi porusza się sprawnie. Gdy shen pozostaje skoncentrowany, otwieranie i zamykanie zachodzą właściwie i rozróżnienie pomiędzy substancjalnym i niesubstancjalnym jest jasne. Gdy lewa jest niesubstancjalna, prawa pozostaje substancjalna, i na odwrót. Niesubstancjalna nie oznacza całkowicie pozbawiona siły. Manifestacja chi musi być sprawna. Substancjalna nie oznacza całkowicie ograniczona. Duch musi być całkowicie skoncentrowany. Jest ważnym, aby być całkowicie w umyśle i w talii, a nie na zewnątrz. Jeśli nie jesteś na zewnątrz, nie jesteś oddzielony, to siła pożyczana jest od przeciwnika, a chi uwalniana jest z kręgosłupa. Jak chi może wyzwalać się z kręgosłupa? Opada ona w dół z obydwu ramion, łączy się w kręgosłupie i spływa do talii. Taki ruch "chi z góry na dół" nazywany jest zamknięciem. W talii chi mobilizuje się, przemieszcza do kręgosłupa, rozprzestrzenia się do obydwu ramion i płynie do palców. Taki ruch "chi z dołu do góry" nazywany jest otwarciem. Zamknięcie jest zbieraniem, a otwarcie jest wyzwoleniem. Gdy poznasz zamykanie i otwieranie, poznasz yin i yang. Osiągnięcie tego poziomu pozwoli rozwijać twoje umiejętności każdego dnia i czynić co tylko zechcesz.

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.