NR 12 (CZERWIEC 2000) |
Autor wykonujący |
FUNG YEN - PIĘŚĆ "OKA FENIKSA"
Sławomir Pawłowski
"Nie ma osób odpornych na ciosy, są jedynie ludzie źle trafieni"
Feliks Stamm
Ucząc się u mistrza Jing Jin Fu w Fuzhou stylu Shaolin Xiang Dian Luohan Quan miałem możliwość opanowania odmiany stylu Luohan wykorzystującej jako główną broń anatomiczną słynną pięść "oka feniksa".
Jak wiadomo, porażka lub zwycięstwo w walce zależą od psychicznego samo opanowania, właściwej strategii, szybkości, dynamiki, dokładności oraz siły technik ataku i obrony. W celu zwiększenia efektywności własnych działań, chińscy bokserzy stworzyli i udoskonalili na przestrzeni wieków wiele efektywnych metod walki, jak np. techniki "zatrutej ręki", "żelaznej pięści i dłoni", ucisków na sploty nerwowe i naczynia krwionośne, oraz słynną i szczególnie popularną w południowo chińskich systemach Kung Fu technikę pięści "oka feniksa". Zakres destrukcyjnego oddziaływania ciosów zwiększano utwardzając i hartując powierzchnie uderzeniowe własnego ciała oraz formując je w takie kształty, by uderzenia wywierały jak największy niszczycielski efekt. Przykładem tego jest właśnie specyficznie uformowana pięść "oka feniksa" określana chińskimi terminami fung yen lub dan tzu gieh, a w języku japońskim jako ippon ken, oznaczającymi "pięść kostki jednego palca". Specyficzny kształt pięści fang yen pociągnął za sobą konieczność transformacji techniki zadawania uderzeń , mających trafiać wyłącznie w ściśle określone punkty ciała przeciwnika. W tym celu stworzono nowe, oryginalne metody treningowe, dostosowując je do wysoce agresywnej, preferującej jednoczesność akcji obrony i kontrataku strategii stylu. Jedno z jego haseł głosi:
"Atakuj atak uderzając pięścią oka feniksa"
Kształt pięści:
Tworząc pięść "oka feniksa" zaciskamy mały, serdeczny i środkowy palec dłoni tak jak w przypadku formowania zwykłej pięści, natomiast palec wskazujący zginamy w jego środkowym stawie, opieramy i silnie zaciskamy na zgiętym i dociśniętym do środkowego palca kciuku, pełniącym funkcję jego podpory i usztywnienia. Wysunięty środkowy staw palca wskazującego jest jej właściwą powierzchnią uderzeniową. Właściwie uformowana i zaciśnięta pięść fang yen tworzy zwarty i twardy monolit, bez wolnych przestrzeni lub słabych miejsc, stając się jedną z najgroźniejszych broni anatomicznych walczącego człowieka.
Atak punktu "tai yang" |
Cios w oko |
Punkty trafień:
Cios na punkt wstrząsorodny |
Już samo silne uderzenie przeciwnika ciosem fang yen głęboko wnika w jego organizm, uszkadzając go. Trafienie w witalny punkt zwielokrotnia jego niszczycielski efekt, stanowiąc poważne zagrożenie dla zdrowia lub życia przeciwnika.
Cios w punkt "ren zhong" |
Cios w kłębuszek nerwowy na szyji |
Metody treningowe:
Aby uniknąć powyższych zagrożeń w trakcie treningów , a jednocześnie wykształcić i rozwinąć szybkie, precyzyjne i silne ciosy doskonali się na specjalnie do tego przystosowanych przyrządach, tj. "papierowej tablicy ", drewnianym manekinie, elastycznej desce do uderzeń (jap: makiwara) oraz worku wypełnionym piaskiem.
"Papierowa tablica" jest prostokątną drewnianą płytą przytwierdzoną do ściany, na której naniesiony jest naturalnych rozmiarów zarys ludzkiego ciała. W obrębie zarysu, we właściwych miejscach (tj. położenia punktów witalnych) przytwierdzone są nakładki przeznaczone do uderzeń. Wykonane są one ze złożonego i wciśniętego w bambusowe pierścienie papieru lub z krążków elastycznej gumy.
Cios na spojenie łonowe |
Cios w punkt "sha yin" |
Drewniany manekin jest naturalnej wielkości drewnianą figurą stojącego człowieka przytwierdzoną do ściany lub podłoża. Na jego ciele, podobnie, jak ma to miejsce w przypadku manekinów do nauki akupunktury, usytuowane są wgłębienia (tutaj o średnicy około trzech centymetrów, wypełnione papierem lub gumą, bądź nakładki takie jak na "papierowej tablicy"), służące do zadawania ciosów.
Uderzenie w punkt witalny |
Rozdzielenie chwytu i |
Deska do uderzeń (jap. makiwara), jest elastyczną i unieruchomioną w podłożu, zwężającą się nieznacznie ku górze drewnianą deską . Jej górny " sprężynujący" odcinek przeznaczony do uderzeń otoczony jest grubą warstwą papieru lub płótna, bądź też konopnego sznura. W trakcie uderzeń hartuje się powierzchnię uderzeniową, rozwija siłę i szybkość ciosów. Do treningu na niej dopuszczani są wyłącznie zawansowani uczniowie, potrafiący właściwie uformować pięść fang yen, trenujący wcześniej na innych przyrządach .Jest on traktowany jako uzupełniający dla ćwiczeń z partnerem, treningu na "papierowej tablicy", drewnianym manekinie i worku wypełnionym piaskiem. Po każdym treningu na desce do uderzeń bezwzględnie wymagane jest użycie ziołowych wywarów nie dopuszczających do powstania urazów uderzającej pięści.
Worek wypełniony piaskiem jest zawieszony na ścianie. Służy zarówno do treningu uderzeń ręcznych, jak i kopnięć nożnych.
Kończąc należy podkreślić, że w toku nauczania technik pięści fang yen ,dużą wagę przywiązuje się do wpajania uczniom i utrwalania w nich postawy samo opanowania i przestrzegania zasad prawości moralnej. Muszą być oni świadomi, że techniki "oka feniksa" mogą użyć wyłącznie w naprawdę uzasadnionych okolicznościach.
Gdynia 1999-08-11
Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.
Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:
Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.