magazyn Świat Nei Jia
NR 33 (GRUDZIEŃ 2003)

Taijiquan

I CHING, A TAI CHI CHUAN

[Na podstawie wykładów Tomasza Nowakowskiego opracował Daniel Żurawski (taichi@plusnet.pl), Bydgoszcz 2003]

Tradycyjna długa forma rodziny Yang złożona jest z trzech części, trzech Lu, Ziemia, Człowiek i Niebo. Forma rozpoczyna się od pozycji naturalnej, którą jest Wu Chi i oznacza stan sprzed Tai Chi, poprzez wszystkie przemiany Yin i Yang w całej formie wracamy do Wu Chi. Tai Chi czyli dynamiczna równowaga pomiędzy Yin i Yang, rodzi się z Wu Chi, ta dynamiczna równowaga pokazana jest w każdym kroku formy. Trzy poziomy formy to trzy linie z których zbudowany jest każdy znak (qua), w I Ching. Pierwsza linia to poziom Ziemi, druga to poziom Człowieka, a trzecia to Nieba. Trzy pełne linie to maksimum Yang, Trzy przerywane to maksimum Yin. Z podziałów Yin i Yang wyrastają pozostałe trigramy, kiedy się je podwoi powstają heksagramy. W Chinach jednak nie rozdziela się trigramów i heksagramów, są tylko qua, znaki i dla wyraźniejszego zobrazowania, można je podwoić. Z maksimum Yin i Yang, powstają trzej synowie i trzy córki, synowie pokazują zasadę powstawania i zamierania ruchu, otwierania i zamykania, ruchu Chi. Córki pokazują zasadę powstawania pustki i przyjęcia Chi.

Maksimum Yang to Ojciec, Niebo, maksimum Yin to Matka, Ziemia, synowie i córki są dziećmi nieba i ziemi, razem tworzą osiem podstawowych przemian Chi, które są rownież podstawowymi formami w Tai Chi. Zawarte są one w formie chwytania ptasiego ogona i prostym biczu. Ten zestaw jest podstawą całej sztuki i pokazuje podstawową przemianę Chi według ośmiu tigramów i pięciu żywiołów, które z kolei powiązane są z pięcioma kierunkami ruchu w przestrzeni i pięcioma elementami w medycynie chińskiej. Z punktu widzenia porównania Długiej formy z I Ching, najważniejsze dla nas, to osiem tigramów i pięć żywiołów schowanych w chwytaniu ptasiego ogona i prostym biczu. Cała Długa forma zawiera ośmiokrotnie powtórzony zestaw tych form, i choć jest podzielona na trzy Lu, to posiada jeszcze podział na osiem części, które osiem razy powtórzone dają w sumie 64 heksagramy, co jest podstawową konstrukcją I Ching. Jest to także oś formy, jak również pierwsze pokazanie I Ching w ruchu. Podział na trzy części, to trzy poziomy przepływu Chi we wszechświecie, Ziemia, Człowiek , Niebo. Najniższy poziom, to Chi Yin, średni to Chi w równowadze, czyli Tai Chi, najwyższy to Chi Yang, i jest to drugi podział konstrukcji I Ching. Trzeci porządek jest związany z pozycją Wu Chi, Ziemia na której stoimy to element ziemi, Yin, Człowiek jest w równowadze Tai Chi, a przestrzeń wokół nas to Niebo, trzeci sposób spojrzenia na trigramy. Ten sposób przebiega przez całą formę od pozycji Wu Chi, która ją zaczyna i kończy, a także poprzez wszystkie przemiany koła Tai Chi. Poruszamy się po Ziemi realizując to zakorzenieniem, w przestrzeni poprzez idee ruchu. Nie porusza się tylko ciało ale również umysł, jedno jest Yin a drugie Yang, razem tworzą Tai Chi. Cały czas mamy te idee w umyśle który świadomie prowadzi ciało. Każda cześć formy związana jest z konkretnym Tan Tien człowieka i rodzajem pracy który ma przewagę na konkretnym poziomie. Aby lepiej zrozumieć sztukę Tai Chi warto sięgnąć po dobry przekład I Ching, studiowanie tego dzieła jest po prostu nieodzowne, dawniej po prostu nie dało się inaczej. Mam nadzieje ze ten temat zainteresuje również współczesnych praktyków Tai Chi, i nie jest to tylko mistyczna księga wróżbiarska ale bardzo pomocna książka przy poważnych studiach nad Tai Chi. Nawet jeśli nie potraktujemy tej książki dość poważnie, to i tak warto po nią sięgnąć, ponieważ tam tkwią korzenie sztuki.

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.