NR 24 (CZERWIEC 2002) |
Style walki prowincji Fujian
SY QUAN - BOKS LWA W KUNG FU
Sławomir Pawłowski
luohan@poczta.wp.pl
Gdyńska Szkoła Shaolin Kung Fu
"Posiądź paszczę lwa, nos krokodyla, a oczy mitologicznego zwierzęcia Chiling*. Klatka piersiowa powinna być wypukła, a odcinek krzyżowy kręgosłupa zgięty ku przodowi. Zgrzytając zębami tak napinasz mięśnie, aż pięć żył nabrzmiałych od zgromadzonej w nich krwi jest napiętych i widocznych pod skórą. Stawiaj kroki z brzuchem podciągniętym do góry, aż do punktu gromadzącego Chi w Dan-Tien. Twoja siła powstaje z San-Xi promieniując do obu pięt, a jing jest wynikiem połączenia siły ciała biorącej początek w krzyżu oraz pracy ramion. Energię Chi wychodzącą z Dan-Tien wzmacniaj siłą okrzyku. Ramiona uderzają krótkimi technikami, po czym odrzucają przeciwnika na boki."
Sy Quan tj. Boks Lwa zwany także Boksem Złotego Lwa lub "Sy Fa" Stylem Lwa, bądź "Fuzhou Wan Shou Jiao" tj. Stylem Lwa z Fuzhou, jest jedną z rzadkich sztuk walki wywodzących się z południowej świątyni Shaolin i należy do grupy styli tzw. "Wei Tuo Men". Boks Lwa został stworzony przez Wang Ding lub Quei Jin Biu (sprawa sporna) w okresie dynastii Qing, za panowania cesarza Cien Long. Styl był przekazywany w wąskim gronie osób, co doprowadziło do tego, że nieliczne szkoły Boksu Lwa działały jedynie w mieście Fuzhou, z czasem jednak rozprzestrzeniły się stopniowo poza granice miasta. Właśnie wtedy Guei Jin Jiou z miasteczka Dan Yan w powiecie Lien Jian przekazał styl lwa panu Chen Yao Huo, który był lekarzem tradycyjnej chińskiej medycyny w Fuzhou. Chen przekazał styl obecnemu spadkobiercy mistrzowi Ji Zhuo-Di (Ji Swo).
Charakterystyka stylu
Boks Lwa powstał z połączenia ruchów imitujących skaczącego, bawiącego się piłką, uderzającego, atakującego ofiarę, biegnącego, kręcącego łbem, machającego ogonem i ryczącego lwa, z technikami ataku i obrony wykonywanych za pomocą pięści z "duchem lwa", co w efekcie dało sztukę walki. Poruszając się w pozycji "Ma Bu" należy stawiać stopy z mocą i siłą oraz radością jak:"pełen wigoru i sprytu lew uderzający łapami w ziemię i mocno wbijający w nią pazury, a następnie zastygający w bezruchu". Ćwiczący styl lwa wytwarza siłę (Li) z okolicy krzyżowej kręgosłupa, czerpie moc wewnętrzną z "San-Xi" tj. trzech kluczowych centrów energetycznych. Wraz z wdechem wchłaniana jest energia (Chi), która dźwięcznym wydechem pomiędzy szparami zaciśniętych zębów spływa do punktu "Qi-hai", tj. "morza energii", znajdującego się w linii środkowej ciała, półtora cuna poniżej pępka, i stamtąd emanuje jako moc i siła wewnętrzna na cały organizm: "Fajing" powoduje przyśpieszenie przepływu Chi, a okrzykiem wspomaga się siłę (Li) rozprzestrzeniającą się wówczas na całe ciało. Istnieje powiedzenie: "Zgrzytając zębami napnij przedramiona, aż pięć żył nabrzmieje pod skórą. Z pochylonym nieco do przodu tułowiem, wypchniętym ku przodowi odcinkiem krzyżowym kręgosłupa i uwypukloną piersią stawiaj mocno kroki, mając wciągnięty i "podwieszony" brzuch. Pięć palców dłoni, niby pazury zwisają ku dołowi ukazując drzemiącą w nich siłę uderzenia."
Spoglądając na lwa należy zwrócić uwagę na cztery jego cechy:
Jeśli reprezentant stylu lwa zdoła w trakcie walki przyjąć dogodną pozycję, natychmiast rzuca się na przeciwnika, wydobywając wybuchową siłę (Bao Chui), uderzając i chwytając rękami od góry, a nogami przydeptując i przytrzymując powalonego przeciwnika, po czym "zgrzytając zębami z nabrzmiałymi pięcioma żyłami jest gotowy do następnej konfrontacji".
Tajemne słowa: Krótkie uderzenia, odrzucanie na boki, chwyt za rękę, poziome uderzenia, ciosy ku górze, uderzenia w punkty witalne, sprężyste uderzenia, klęczący koń, uderzenia pazurami, uderzenia pięścią-młotem, kantem dłoni, palcami, dłonią-hakiem, dłonią "Zhao", dłonią łukiem.
Formy stylu
Styl zawiera siedem form: San Jan (trzy walki), Sy Zhy Xi Shou (lew bawiący się piłką), San Sy Xi W Wu Hu (trzy lwy bawiące się z pięcioma tygrysami), Tui Lien Dao Lu Du (forma podwójna), Sy Zy Gun (forma lwiego kija), oraz formę szabli i formę "Lwiego Noża Księżyca i Słońca".
Chiling mitologiczny pół-lew pół-koń. W mitologii chińskiej często jeździli na nim bogowie, często przedstawiany jest w towarzystwie bóstwa długowieczności.
Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.
Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:
Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.