magazyn Świat Nei Jia
NR 32 (PAŹDZIERNIK 2003)

Taijiquan

PODSTAWY PRAKTYKI SEKWENCJI I PCHAJĄCYCH DŁONI WEDŁUG LI I-YU

Tłumaczenie: Adam Wypart
Tekst pochodzi ze strony: www.scheele.org/lee/classics.html
Tytuł oryginału: ESSENTIALS OF THE PRACTICE OF THE FORM AND PUSH-HANDS by Li I-yu
as researched by Lee N. Scheele

Materiał udostępniony przez Warszawską Szkołę Tai Chi - "YMAA Warszawa"

Dawniej mówiono: jeśli jesteś zdolny wciągnąć w pustkę
możesz użyć [siły] czterech uncji by zneutralizować [siłę] tysiąca funtów.
Jeśli nie potrafisz wciągnąć w pustkę, nie będziesz w stanie
obronić się przed [siłą] tysiącem funtów.
Słowa [te] są proste ale [ich] znaczenie jest głębokie.
Początkujący nie potrafią tego zrozumieć.
Dodam tutaj kilka [swoich] słów aby to wyjaśnić.
Jeśli ktoś jest ambitny na tyle by uczyć się tej sztuki,
będzie mógł znaleźć [w tym] wskazówki by zbliżać się do
[osiągnięcia] tego i z każdym dniem czynić pewien postęp.

Chcąc wciągnąć w pustkę i obronić się przed tysiącem funtów,
najpierw musisz znać siebie i innych.
Jeśli chcesz znać siebie i innych musisz zapomnieć o sobie i podążać za innymi.
Jeśli chcesz zapomnieć o sobie i podążać za innymi musisz najpierw przyjąć
właściwą pozycję i mieć [właściwe] wyczucie czasu.
Aby mieć właściwe wyczucie czasu i [dobrą] pozycję
musisz najpierw sprawić by ciało było jednością.
Chcąc uczynić ciało jednością musisz najpierw pozbyć się
przerw (braku połączenia) i niepotrzebnych ruchów.
Aby całe ciało było pozbawione przerw i przyruchów musisz najpierw
pobudzić i rozprzestrzenić Shen (ducha witalności) i Chi (energie życiową).
Jeśli chcesz pobudzić i rozprzestrzenić Shen oraz Chi musisz najpierw
podnieść ducha (być uważnym), a duch nie powinien się rozpraszać.
Aby posiadać nierozproszonego ducha musisz najpierw zgromadzić Shen oraz Chi i wprowadzić je do kości.
Aby Shen i Chi mogły wniknąć do kości musisz najpierw wzmocnić uda,
rozluźnić barki i pozwolić Chi spłynąć w dół (zatopić się).

Jin (wewnętrzna siła) powstaje w stopach, przechodzi przez nogi,
gromadzi się w klatce piersiowej, kierowana jest przez talię, przechodzi przez barki.
Górna część [ciała] łączy się z rękami, a dolna część [ciała] łączy się z nogami.
Zmiana następuje wewnątrz. Zgromadzić znaczy zamknąć, wyzwolić znaczy otworzyć.
Jeśli jest spokój, jest całkowity bezruch. Bezruch oznacza zamknięcie.
Z zamknięcia [powstaje] otwarcie. Gdy jest ruch, ruch obejmuje całość.
Ruch oznacza otwarcie. Z otwarcia [powstaje] zamknięcie.
Gdy na ciało działa [z zewnątrz] siła, porusza (toczy) się ono swobodnie.
Do każdej części dociera siła (moc).
Wtedy możesz wprowadzić w pustkę i użyć czterech uncji
by zneutralizować tysiąc funtów.

Ćwicząc sekwencję każdego dnia, uprawiasz kung fu poznawania siebie.
Gdy zaczynasz ćwiczyć zastanów się:
"Czy moje całe ciało postępuje zgodnie z powyższymi zasadami?".
Jeśli nawet jedna mała część nie postępuje zgodnie z zasadami - natychmiast to skoryguj.
Dlatego ćwicząc sekwencję staramy się ją wykonywać wolno a nie szybko.
Pchające dłonie to kung fu poznawania innych.
Tak samo w ruchu jak i w bezruchu,
pomimo że jest to trening poznawania innych musisz wciąż kontrolować siebie.
Jeśli dobrze kierujesz (zarządzasz) własnym ciałem,
nawet nie drgniesz gdy ktoś będzie cię atakował.
Podążaj za sytuacją (ruchem), gdy napotkasz [jego] Jin (siłę)
spraw by [siła] naturalnie poszła na zewnątrz (obok).
Jeśli czujesz, że jakieś miejsce w Twoim ciele jest pozbawione siły (mocy)
oznacza to, że jest tam [błąd] podwójny ciężar i nie następuje zmiana.
Musisz szukać niedoskonałości w yin i yang, otwieraniu i zamykaniu.
Musisz znać siebie i znać innych: w stu walkach sto razy zwyciężysz.

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.