Kolorowy napis z ideogramami: Świat Nei Jia

NR 22 (LUTY 2002)

Początek drogi

STARE POEMATY O TAI CHI CHUAN
Faber Christoph

GasshoFaber@aol.com

Chciałbym dziś przedstawić dwa stare, chińskie teksty, które znalazły się w książce "Wybrane pisma o Tai Chi Chuan" mistrza Cheng Man-Ch`inga. Poematy te z całą pewnością straciły poprzez tłumaczenia na inne języki wiele swego pierwotnego wdzięku, piękna i nieuchwytnej dla nas ludzi zachodu głebi. Niemniej jednak wydaje mi się, że pomimo tych braków warto zapoznać się z tymi tekstami, chociażby tylko dlatego, że znalazły się w książce Cheng Man- Ch`inga, co świadczy już o ich wielkiej wartości.

Teksty przetłumaczyłem z języka niemieckiego - "Ausgewählte Schriften zu Tai Chi Ch´uan" Cheng Man-ch`ing /Sphinx Verlag/ .

Pieśń o trzynastu pozycjach
(Shi San Shih Ko) autor nieznany

Człowiek nie powinien lekceważyć trzynastu pozycji.
Nakazy "wewnętrznej uwagi" (I) mają swoje źródło w obrębie bioder.
"Wewnętrzna uwaga" (I) musi być nastawiona na zmianę pomiędzy pustką i pełnią.
"Chi" przenika całe ciało bez najmniejszej stagnacji. W środku bezruchu jest ruch i tak samo w środku ruchu jest bezruch.
Podażaj za zmianami (w ruchach) przeciwnika. Objaw przy tym cudownego ducha.
Człowiek świadom jest każdej pozycji i rozważa jej zastosowanie.
Jeśli człowiek powyższe zastosuje, obawiać się nie musi, że wprawę swą zmarnuje.
Wbij sobie w pamięć, że świadomość (hsiu) twoja, zawsze w obrębie bioder ma się koncentrować.
Kiedy brzuch wewnątrz jest odprężony, rozluźniony, "Chi" może się podnosić.
Kiedy kość krzyżowa prosto i prawidłowo ustawiona jest, duch (Shen) przenika do szczytu głowy.
Cale ciało powinno być ruchome i lekkie, jakby o czubek głowy zawieszone.
Z całkowitą uwagą poświeć się poznawaniu i studiowaniu Tai Chi Chuan.
Skłonom i wyprostowaniom, otwarciom i zamknięciom pozwól całkowicie naturalnie zaistnieć.
Początkujący, poprzez słowne pouczenia powinni być instruowani.
Sprawność poprawia się stopniowo poprzez samodzielne ćwiczenie.

Co w teorii i praktyce jest jeszcze ważniejszego od tego co dotąd powiedziane zostało?
"Wewnetrzna uwaga" (I) i "Chi" są władcami.
Kości i ciało im są podległe.

Co właściwie jest ostatecznym celem Tai Chi Chuan?
Życia przedłużanie i starości zapobieganie.

Ze 140 znaków tej pieśni, każdy z osobna ma swoje znaczenie, którego pominąć nie można.
Gdy człowiek zaniecha ich zbadania, straci tylko czas i energię, i westchnienie mu tylko pozostanie.

Pieśń o pchających dłoniach
(T`uei shou Ko) autor nieznany

Odparcie, pociągnięcie, nacisk i pchnięcie muszą rzeczywiście rozumiane być.
Jeśli góra i dół wzajemnie ze sobą współpracują, trudno innym zaatakować.
Pozwól, by ktoś z wielką siła zaatakował.
Użyj cztery "liang", żeby tysiąc "Chin" poruszyć.
Pozwól przeciwnikowi ruszyć do przodu i w pustkę wpaść.
Skoncentruj (energię) i wyemituj ją.
"Przywieranie, kontakt, uleganie i pociągnięcie" - nie pozwól tego połączenia rozerwać i nie stawiaj oporu.

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.