Kolorowy napis z ideogramami: Świat Nei Jia

NR 26 (PAŹDZIERNIK 2002)

Shaolin

SHAOLIN XIAO LUOHAN QUAN
SHAOLIŃSKA FORMA "MAŁEGO LUOHANA"
- CZĘŚĆ PIERWSZA -
Sławomir Pawłowski

luohan@poczta.wp.pl
Gdyńska Szkoła Shaolin Kung Fu

Mój nauczyciel formy Małego Luohana - shaoliński mnich Shi De Qiang
w trakcie jej praktyki na terenie klasztoru Shaolin.

Wprowadzenie w zarysie:

W chińskim buddyźmie luohan jest osobą, która może być porównywana z człowiekiem uznanym w chrześcijaństwie za świętego. Słowo "luohan" jest chińskim fonetycznym tłumaczeniem sanskryckiego wyrazu "arhat", który oznacza kogoś zacnego i godnego najwyższego szacunku. W odróżnieniu od Bodhisatwy, który stara się uwolnić wszystkie czujące istnienia od złudzeń, iluzji i cierpień, luohan ogniskuje swoje działania głównie na zbawieniu samego siebie. W Chińskim buddyźmie wyróżnia się i otacza czcią wizerunki aż pięciuset luohanów, z których każdy przedstawia konkretną osobę. Z tej liczby wyróżnionych i wyodrębnionych zostało osiemnaście szczególnie wybitnych postaci. Każda z nich posiada własną, unikalną charakterystykę oraz przypisuje się jej posiadanie ponadnaturalnych możliwości. Buddyjscy luohani są w pewnym stopniu odpowiednikami historycznych postaci chrześcijańskich apostołów. Tak, jak każdy z apostołów był bezpośrednim uczniem Jezusa, tak aż 16 z 18 luohanów pochodziło z Indii i było bezpośrednimi uczniami Buddy. Pozostali dwaj są pochodzenia chińskiego, i "rekrutują się" z ogólnej liczby pięciuset luohanów czczonych w "Kraju Środka". Postacie dwóch ostatnich, nazwijmy ich "chińskich" luohanów są różne, w różnych świątyniach Chin. W klasztorze Shaolin są nimi Bodhidharma (Da Mo) oraz jego najlepszy uczeń, i późniejszy przeor Shaolin - mnich Hui Ke, w pobliskiej świątyni są nimi dwaj najlepsi uczniowie Da Mo, tj. Hui Ke i Buen He, gdzie indziej zaś dwie zupełnie inne postacie z "panteonu" pięciuset luohanów. Jak widać na powyższych przykładach, istnieje niesłychanie wiele wariantów doboru tej ostatniej "pary". Analogicznie do postaci chrześcijańskich apostołów, osiemnastu luohanów zostało również uznanych za patronów, opiekunów i krzewicieli swojej religii, w ich przypadku - buddyzmu. Bywają oni potocznie określani, jako "pogromcy nieprzyjaciół", przypisuje im się również umiejętność "właściwego osądu i zwyciężania złudzeń". Wizerunek każdego z nich posiada odrębne cechy, wyraźnie odróżniające go od pozostałych postaci. Cechą taką może być np. charakterystyczny kij, żebracza miska na jałmużnę, buddyjski różaniec, twarz o cechach tygrysiego pysku, postawa ciała, ułomność spowodowana utratą ręki, bądź też nienaturalnie długie, białe brwi.

Świątynia Pięciuset Luohanów

Świątynia Pięciuset Luohanów.

W pierwszych wiekach istnienia klasztoru Shaolin, wybudowano naprzeciwko niego "Świątynię Czterech Kierunków", pełniącą dla wędrownych mnichów funkcję noclegowni. Szybko jednak zmieniono jej nazwę na "Świątynię Pięciuset Luohanów", a we wnętrzu jej korytarzy i w pawilonach, urządzono wzdłuż ścian, galerie figur 500 luohanów. Centralne miejsca poszczególnych pawilonów zdobią pozłacane posągi Bodhisatwów. Co ciekawe, w półmroku podziemi jednego z budynków, znajdują się figury historycznych postaci uznanych powszechnie za potępione (w tym kilku chińskich cesarzy) oraz figury ich piekielnych oprawców- tj. diabłów i demonów. Ekspozycja ta ma zapewne na celu obrazowo ukazać osobom zwiedzającym świątynię, w czyje dosłownie łapy i pazury trafi człowiek po swojej śmierci, o ile będzie wiódł grzeszny żywot. Dla mnie był to ciekawy i barwny przykład chińskiego folkloru oraz wyobraźni twórców poszczególnych figur.

 

Galeria figur w korytarzu Świątyni Pięciuset Luohanów.

Postacie 500 luohanów bywają uwieczniane w chińskich świątyniach w rozmaity sposób; np. w klasztorze Shaolin znajduje się "Pawilon500 Luohanów", zwany także "Pawilonem 1000 Buddów". Znajdują się w nim naścienne malowidła ukazujące postacie 500 luohanów oraz samego Buddę.

   

Pozłacany posąg Bodhisatwy w jednym z pawilonów świątyni Pięciuset Luohanów (fot. po lewej).
Dwie figury potępionych postaci (fot. w środku i z prawej strony).

(Więcej informacji na ten temat czytelnik znajdzie w moim artykule p.t. "Shaoliński Pawilon Pięciuset Luohanów", opublikowany na łamach Magazynu Internetowego "Świat Nei Jia" oraz na stronie internetowej "Gdyńskiej Szkoły Shaolin Kung Fu".)

 

Zabudowania Świątyni Pięciuset Luohanów (fot. po lewej) oraz autor wraz z Grzegorzem Lipskim, Markiem Puchalskim i Jackiem Świderskim na jednym z jej podwórców (fot. po prawej).

 

 
 

Autor na terenie Świątyni Pięciuset Luohanów.

Shaolin Luohan Quan

   

Autor artykułu prezentujący techniki z formy "Shaolin Xiao Luohan Quan"
na terenie Centrum Treningowego Sztuk walki Klasztoru Shaolin,
tzw. "Shaolin Wushu Gwoon", położonego w pobliżu klasztoru Shaolin.

 

Autor prezentujący na terenie "Shaolin Wushu Gwoon" technikę "Śpiącego Luohana",
tj:"Luohan Suai Jiao" występującą w formie "Małego Luohana".

 

Mnich Shi De Qiang
praktykujący formę "Shaolin Xiao Luohan Quan"
na terenie klasztoru Shaolin.

System Walki Buddyjskich Mnichów Klasztoru Shaolin, zwany popularnie stylem "Pięści Mnicha", tj. "Shaolin Luohan Quan", jest jednym z najstarszych i głównych systemów walki tej świątyni. Powstał on z połączenia filozoficznej bazy Buddyzmu Ch'an (Zen), ćwiczeń qigong oraz technik walki. Z biegiem czasu został rozbudowany do wielu form zawierających charakterystyczne wyłącznie dla niego techniki walki i terminologię.

"Kręgosłup" stylu tworzą przenikające się technicznie formy "18 Rąk Luohan", "Quan Lu" (forma walki na pięści), "Duan da"(forma walki za pomocą krótkich uderzeń) "Xiao Luohan"(forma Małego luohana), "Da Luohan"(forma Dużego Luohana) oraz "Xien Tien Luohan Quan"(forma Niebiańskiego Luohana).

Co ciekawe, również w innym ortodoksyjnym stylu shaolińskim kung fu, uznanym powszechnie za wyjściowy dla praktyki klasztornego kung fu,- tj. stylu "Czerwonej Pięści", (Shaolin Hong Quan), występuje "Mała" i "Duża" forma, w tym przypadku są nimi:
Mała Forma Czerwonej Pięści (Xiao Hong Quan) i Duża forma Czerwonej Pięści (Da Hong Quan).
Formy "Shaolin Xiao Luohan Quan" nauczyłem się podczas pobytu w Shaolin od mnicha Shi De Qiang.

   

Shi De Qiang praktykujący formę "Shaolin Xiao Luohan Quan"
na terenie klasztoru Shaolin.

Terminologia formy "Shaolin Xiao Luohan Quan"

  1. Yu Bei Shi - Postawa wyjściowa, ukłon "O Mi to Fo".
  2. Chi Shi - Pozycja otwierająca formę.
  3. Shuang Guan Tie Men - Zamykanie oburącz stalowych drzwi.
  4. Yao Zi Fan Shen - Jastrząb skręca swe ciało.
  5. Shuang Quan Guan Er - Cios pięściami w skronie lub oczy.
  6. Xie Bu Che Zhang - Krok w tył i blok dłonią.
  7. Gong Bu Shuang Liao Shou - Krok do pozycji "Napięcia Łuku" i wzniesienie rąk.
  8. Ma Bu Shuang Zai Quan - Cios oburącz w dół w pozycji jeźdźca.
  9. Jin Ji Du Li - Złoty kogut stoi na jednej nodze.
  10. Da Peng Zhan Zi - Machnięcie skrzydłem.
  11. Er Qi Jiao - Kopnięcie w wyskoku
  12. Ding Bu Qi Xing - Ciosy w pozycji "T" i "Siedmiu gwiazd".
  13. Xu Bu Shuang Quan - Dwa ciosy z "Pustej pozycji".
  14. Ma Bu Shuang Tui Quan - Dwa ciosy w pozycji jeźdźca.
  15. Lao Hu Da Zhang Zui - Dziki tygrys otwiera szeroko pysk.
  16. Zuo Dun Tui - Kopnięcie boczne lewą nogą.
  17. Mong Hu Chu Dong - Straszny tygrys wychodzi z groty.
  18. Dao Ding Che Zhang - Cięcie dłonią rozpoczynające się obok głowy.
  19. Long Xing Bu - Smocza pozycja i smoczy krok.
  20. Lien Huan Zhang - Seria ciosów dłońmi.
  21. Hui Shen Zhuo Pan Zhou - Skręć ciało i uderz lewym łokciem.
  22. Ti Shi Quan Xin Pao -Unieś dłonie i zadaj cios miażdżący serce.
  23. Hu Jian Ben Quan - Cofnij ramię i pokaż pięść.
  24. Zuo Pi Tui -Wysokie kopnięcie lewą nogą.
  25. Luohan Suai Jiao - Śpiący luohan.
  26. Shen Feng jiao - Kopnięcie "tornado".
  27. Tong Zi Bai Fo - Chłopiec kłania się Buddzie.
  28. Pu Bu Zuo Che Zhang - Blok krzyżowy i cięcie lewą dłonią.
  29. Pu Bu Zuo You Che Zhang - Blok krzyżowy i cięcie prawą dłonią.
  30. Xie Bu Tui Zhang - Cofnij się i pchnij oburącz.
  31. Er Qi Jiao - Kopnięcie przednie w wyskoku.
  32. Gu Shu Pan Gen - Wiekowe drzewo z sękatymi korzeniami.
  33. Tui Shen Zuo pan Zhou - Skręć ciało i zadaj cios łokciem lewej ręki.
  34. Gong Bu Shang Guan Tie Men - Krok do pozycji gong bu i zamykanie oburącz stalowych drzwi.
  35. Ying Xiong Zuo Shan - Bohater siada na górskim szczycie.
  36. Sao Shi - Postawa kończąca, buddyjski ukłon "O Mi To Fo".

Mnich Shi De Qiang w trakcie praktyki formy "Shaolin Xiao Luohan Quan"
na terenie klasztoru Shaolin.

 

 

Autor ze swoim nauczycielem formy "Shaolin Xiao Luohan Quan"
- mnichem Shi De Qiang na terenie klasztoru Shaolin (fot. po lewej)
oraz odbierający z rąk mnicha Shi De Qiang w "Shaolin Wushu Gwoon"
dyplom po zdanym egzaminie. (fot. po prawej)
Obok mnicha Shi De Qiang stoją mnisi: Shi Su Gang i Shi Xing Mei.

Gdynia 2002-10-07.

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.