magazyn Świat Nei Jia
NR 34 (LUTY 2004)

Taijiquan

KLUCZOWE ZAGADNIENIA PRAKTYKI FORMY I PCHAJĄCYCH DŁONI
Li I-yu

zebrane przez Lee N. Scheele

Materiał udostępniony przez Warszawską Szkołę Tai Chi - "YMAA Warszawa"

W dawnych czasach mówiono: "będąc zdolnym zbliżyć się do pustki możesz użyć czterech uncji aby odeprzeć tysiąc funtów, nie będąc zdolnym zbliżyć się do pustki nie możesz odeprzeć tysiąca funtów". Słowa te są proste, lecz ich znaczenie kompletne. Początkujący nie jest w stanie tego zrozumieć. Piszę tu kilka słów aby to wyjaśnić. Jeśli ktoś ambitnie dąży do poznania tej sztuki, może odnaleźć drogę aby w nią wkroczyć; kiedy się to stanie, będzie rozwijał się każdego dnia.

Pragnąc zbliżyć się do pustki i odeprzeć tysiąc funtów, musisz najpierw poznać siebie i innych. Jeśli chcesz poznać siebie i innych, musisz porzucić siebie i podążać za innymi. Aby porzucić siebie i podążać za innymi, wcześniej musisz posiąść właściwy timing i pozycję. Aby osiągnąć właściwy timing i pozycję, musisz uczynić swoje ciało jednością. Pragnąc uczynić ciało jednością, musisz najpierw wyeliminować zapadnięcia oraz napięcia. Aby uczynić całe ciało wolnym od załamań i pustych przestrzeni, musisz pobudzić i rozszerzyć shen (ducha witalności) oraz chi (energię życiową). Jeśli chcesz by shen i chi były aktywne i rozszerzone, najpierw musisz unieść ducha (poświęcić uwagę) i nie pozwolić by shen nie był skupiony. Aby twój shen nie był rozproszony, musisz zespolić shen i chi by spenetrować kości. Pragnąc by shen i chi spenetrowały kości, musisz najpierw wzmocnić obydwa uda, rozluźnić obydwa ramiona i pozwolić chi opaść.

Chin (pierwotna siła) podnosi się ze stóp, zmienia się w nogach, zbierana jest w klatce piersiowej, poruszana w ramionach i kierowana w talii. Część górna łączy się z dwoma ramionami, a część dolna podąża za nogami. Zmienia się wewnątrz. Przechowanie jest zamknięciem, a uwolnienie otwarciem. Jeśli jest cicha, jest całkowicie nieruchoma. Bezruch oznacza zamknięcie. W zamykaniu istnieje otwieranie. Jeśli się porusza, porusza się wszystko. Ruch jest otwarciem. W otwieraniu istnieje zamykanie. Gdy ruch ciała realizuje się, to obraca się swobodnie. Nie istnieje miejsce, które nie osiąga mocy. Wtedy możesz zbliżyć się do pustki i użyć czterech uncji aby odeprzeć tysiąc funtów.

Praktykowanie Formy każdego dnia to kung fu poznania samego siebie. Gdy rozpoczynasz praktykę, najpierw zapytaj siebie: "Czy całe moje ciało podąża za powyższymi założeniami, czy nie?" Jeśli jakikolwiek mały fragment nie podąża za nimi, popraw to natychmiast. To dlatego w praktyce Formy oczekujemy powolności, nie szybkości.

Pchające dłonie to kung fu poznania innych. Tak jak dla ruchu i bezruchu - choć ćwiczysz by poznać innych - wciąż musisz pytać samego siebie. Jeśli ustawiasz się właściwie, kiedy inni dotykają cię, nie poruszasz się ani o włos. Podążaj za możliwościami, spotkaj chin przeciwnika i pozwól mu naturalnie upaść na zewnątrz. Jeśli czujesz, że któryś z fragmentów twojego ciała pozbawiony jest siły oznacza to że jest podwójnie obciążony i nie dostosowuje się do sytuacji. Musisz odnaleźć odparcie w yin i yang, otwieraniu i zamykaniu. Poznaj siebie i poznaj innych; zwyciężysz sto razy w stu kolejnych bitwach.

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.