magazyn Świat Nei Jia
NR 36 (CZERWIEC 2004)

Yiquan

ZHAN ZHUANG
Wang Xiangzhai

Przekład z chińskiego: Andrzej Kalisz
e-mail: akademia@yiquan.com.pl
http://www.yiquan.com.pl

Przedstawiam tutaj fragmenty z kilku esejów autorstwa  twórcy yiquan - Wang Xiangzhai'a. Zbiór tych prac udostępniany jest w całości uczniom Akademii Yiquan oraz afiliowanym instruktorom i szkołom.

Fragment eseju "Wymogi ćwiczeń zhan zhuang"

W ćwiczeniach zhan zhuang nie trzeba koncentrować się na głębokim oddychaniu, skupiać się na dantian. Nie mówi się tu o wielkiej i małej kosmicznej orbicie (da zhoutian, xiao zhoutian), o yin i yang, czy ośmiu trygramach (ba gua). Poprzez naturalne oddychanie, relaks całego ciała, skupienie ducha i ustabilizowanie umysłu, regulację pozycji, ruchu i bezruchu, pustego i pełnego, relaksu i napięcia, poprzez zastosowanie odpowiedniej aktywności mentalnej, stopniowo osiąga się powolny, długi, równy, delikatny oddech, wyciszenie myślenia, stan wygodnej zwinności ciała. Wszystko wewnątrz ciała jest z sobą powiązane. W czasie ćwiczenia nie rozmyśla się o czymkolwiek. Można ćwiczyć stojąc, idąc, siedząc lub leżąc. Jest to metoda prosta i łatwa do stosowania.

Niezależnie jaką pozycję się przyjmie, całe ciało musi być zrelaksowane. Po przyjęciu pozycji, nie należy jej zmieniać. Wszystkie stawy powinny być lekko ugięte. Cały czas trzeba zwracać uwagę na relaks ciała, ale chodzi tu o stan „zrelaksowany ale nie rozluźniony, napięty ale nie sztywny”. To znaczy, że podstawą dla relaksu jest utrzymanie harmonii i jedności całego ciała. W sztuce walki nazywa się to trzema wewnętrznymi harmoniami i trzema zewnętrznymi harmoniami. Wewnętrzne trzy harmonie to: harmonia jaźni i woli, woli i energii, energii i siły. Zewnętrzne trzy harmonie to: harmonia dłoni i stóp, łokci i kolan, barków i bioder. Wewnątrz ciała pusta zwinność, na zewnątrz zrównoważenie i krągłość. Intencja dla zastosowania, ciało jako podstawa, bezruch dla harmonii, jedność formy i intencji. Z formy czerpiemy intencję, intencja rodzi się z formy, forma podąża za intencją. Zewnętrzne i wewnętrzne stanowi jedność. Tylko długo ćwicząc można opanować ducha tych zasad.

Jeśli chodzi o dostosowanie pozycji, zależy to od konkretnej sytuacji. Osoby słabsze mogą skoncentrować się na ćwiczeniach w pozycji leżącej lub siedzącej, pozycje stojące traktując uzupełniająco. Osoby o stosunkowo dobrej kondycji ciała powinny skupić się na ćwiczeniach w pozycji stojącej, uzupełniając je pozycjami podpartymi i innymi.

Fragment eseju "Krótkie wprowadzenie do yangshengzhuang"

Ponieważ ten rodzaj ćwiczeń przywiązuje wagę do dwóch aspektów: nie tylko ćwiczenia ciała, ale także ducha, kontrola rozpraszających myśli jest dość istotna. Ale myślenie jest złożone. Szczególnie osoby dorosłe mają zwykle wiele rozpraszających myśli. Dlatego pozbycie się ich nie jest łatwe. Wiele osób wykonujących ćwiczenia zdrowotne traktuje to jako poważny problem. Wkładają wiele wysiłku w wyciszenie umysłu, ale nie zdają sobie sprawy, że im bardziej się starają, tym większe obciążenie stwarza to dla ich ducha. To jest tak jak wynajęcie bandyty, by pozbyć się bandyty – jeden bandyta zostaje usunięty, ale drugi przybywa i pozostaje – zanim jedna myśl zniknie, już pojawia się druga. Dlatego, ci którzy studiowali sztukę kultywowania zdrowia, przez wieki historii opracowali wiele metod, jak koncentracja na zewnętrznym lub wewnętrznym, które mogą pomóc początkującym. Ale opierając się na doświadczeniu mogę powiedzieć, że tylko zastosowanie naturalnej metody unikania kontroli, unikania walki z myślami, które przychodzą, nie zatrzymywania tych, które odchodzą, prowadzi do ustabilizowania ducha. Gdy rozpraszające myśli są silne, można wyobrazić sobie, że ciało jest jak wielki piec hutniczy, w którym wszystkie obiekty wszechświata się roztapiają. Nie ma wówczas potrzeby walki z rozpraszającymi myślami, a one zanikają, nie ma potrzeby kontrolowania ich, a są pod kontrolą – osiągnięty zostaje cel uspokojenia umysłu.

Fragment eseju "Rozważania o zhan zhuang"

Yangshengzhuang (ćwiczenia pozycyjne dla zdrowia) jest wyjątkowo łatwy, ale jeśli próbować go zgłębić, pojawiają się tysiące myśli. Ćwicząc nie należy się niecierpliwić. Należy wybrać odpowiednie miejsce, oświetlone naturalnym światłem słońca, wypełnione świeżym powietrzem. Najlepiej jeśli jest woda i drzewa. Niezależnie czy ćwiczy się idąc, siedząc, leżąc czy stojąc, należy zachować relaks wewnątrz i na zewnątrz, ciało powinno być naturalnie, w zrelaksowany sposób wyprężone, kręgosłup naturalnie prosty, we wszystkich stawach powinno być odczucie ugięcia. Należy pilnować czystej pustki, skupić umysł i uspokoić oddech. Ramiona zaokrąglone, pachy półotwarte. Należy czuć, że nie ma najmniejszego miejsca, gdzie nie byłoby odczucia wygody. Nie należy rozmyślać [dyskursywnie], nie należy wkładać w ćwiczenie wysiłku, serce nie powinno być obciążone, mózg powinien odpoczywać, należy myśleć o wielkiej, nieograniczonej przestrzeni wszechświata, oczyszczając umysł z silnych uczuć i zwykłych myśli. Powinno się pojawić odczucie pustej zwinności, melodyczności wiążącej wszystko, miękkości, jakbyś był lekko pijany, jakbyś był zdumiony, lekko uśmiechnięty, jakbyś bawił się w wodzie, jakbyś znów był dzieckiem, słuchając głosu natury. W prostym i zwykłym jest naturalna niezwykłość. Należy szanować to co przekazuje nauczyciel, ale nie należy się tego trzymać zbyt sztywno, mechanicznie. Tutaj zawarta jest nieograniczona głębia i słodycz. W ruchu jak ryba w wodzie. Naturalna wygoda, naturalna wygoda, prawdziwa naturalna wygoda. Starożytni filozofowie nie mówili o niczym innym.

Pomówmy jeszcze o testowaniu różnych rodzajów siły. Nazwy sił są różne. Niektóre siły mają formę, inne nie mają formy, są całościowe i częściowe, aktywne i pasywne, jest akumulowanie siły, są siły mające określoną pozycję i kierunek, i nie mające określonej pozycji i kierunku, siły stosowane i siły ćwiczone. Kości jak ostrza, siła rozciągniętych ścięgien, opadanie, unoszenie, rozdzielanie, zamykanie, podciąganie, przygniatanie, wchłanianie i wyrzucanie, ścięgna pulsujące jak sprężyny, włoski na ciele jakby były ostrzami. Z jednej strony powinna być zawarta miękka siła spiralna, śrubowa, z drugiej siła która może przecinać i łamać metalowe płyty, szybka, czysta, gwałtowna, jak szabla, jak topór. W ruchu po krzywych torach jest relaks i napięcie. Na płaskiej powierzchni rozróżnia się puste i pełne, nagle wysoko, nagle nisko, cały czas następują swobodne zmiany od niskiego do wysokiego. Duch jak gwałtowny tygrys, jak zwinny nosorożec, ciało porusza się jakby góra została wprawiona w lot. Siła wielka jak przepełnione morze. Ta nauka nie jest czymś dziwnym i niezwykłym. To wszystko polega na "czerpaniu intencji z formy, szukaniu konkretnego w abstrakcyjnym".

Powrót do spisu treści


Strona została przygotowana przez Tomasza Grycana.

Wszelkie pytania i uwagi dotyczące serwisu "Neijia" proszę przesyłać na adres:

Uwaga! Zanim wyślesz e-mail, przeczytaj dokładnie F.A.Q.

Powrót do strony głównej.